Monday, October 8, 2007

::Aku tak suka mimpi nih..::

Aku tak ingat aku berada di mana.. seolah2 seperti berada di kawasan rumah aku...
Suasana bising.. rupanya.. Sedara mara aku datang.
Keadaan waktu itu meriah sekali. Aku bole lihat suasana itu seperti kenduri or mcm event.. i'm not sure!..
Aku nampak cousin aku, adik aku.. mak aku.. seolah2 kecoh macam ada kenduri kawin..
Tapi, keadaan aku takde seolah2 aku berkahwin or whateva.. maybe sambut raya kot.??..
Sedang aku lihat gelagat2 sedara mara aku...

"Ring..ring" aku terdengar bunyi hp aku berbunyi....
"Hello" aku berkata...
"Rina, ni akak Ina nih, akak pejal"... suara sayup tak kedengaran...
"Sapa?" aku kata lagi...
"Akak Ina ni.. akak pejal" .. kelihatan jelas suaranya.
Aku menjawab.. "owhh, haa Kak ina..kenapa eh"
"akak nak bitau ..pasal pejal.."
"Kenapa ngan pejal kak? aku tanye lagi.
"Pejal...pejal dah takde! Dia da meninggal dunia pagi tadi"
"Apaaa kak?? pejal da takde!!!???" Aku tergamam mendengar berita itu.

Aku meraung sekuat ati.. aku menangis tak hirau kiri kanan lagi dah..
Badan aku longlai tak bermaya, Aku nangis sekuat ati.. sampai org pegang aku..
Semua tanye kenapa.. tapi aku dah tak hirau apa org tanye.. aku menangis...

"Kak Ina, camne pejal leh meninggal? die sakit ke apa?... aku tanye lagi

Tapi akak dia takleh nak berkata..sebab dia pun menangis tak henti2
Aku paksa lagi akak dia suh bagitau kenapa...bagaimana...
Baru akak dia bitau yang pejal meninggal semasa dia dalam keadaan tidur, die tercekik something...
Aku tak brapa jelas apa yang di kata oleh akak dia.. samar2.
Aku terus lepaskan hp aku... rasa nak pitam...
Aku ternampak mak aku dtg ke arah aku.. suh bawak bersabar sambil mak aku berkata
"Sian ko na, Korang baru je nak kawin.. faizal plak pegi dulu"
Aku dengar mak aku cakap camtu.. lagi kuat aku menangis.
Cousin aku pula berkata "syg la long, korang elok je berdua.. da nak kawin pun .. tp dier da pegi dulu.. saba la long... tuhan syg die lagi"

Aku nangis sampai ckp dengan cousin aku.. "aku mcm tak caya je dgr berita ni.. padahal baru smlm aku hantar die kat opis .. itulah kali terakhir aku jumpe dia..die plak lambai kat aku mcm die nak pegi je..."

Aku terus pegi jumpa mak aku...aku menyatakan hasrat untuk datang kluang. Aku nak ziarah kuburnya walaupun tak sempat tengok jenazahnya.. Tapi aku tetap hendak ke sana.

Mak aku bagi green light.. suruh guna kereta dia untuk ke sana. Aku drive all the way.. tapi heran..
Kalu nak ke kluang tu 4 jam.. tapi kali ini rasa lain gile. Rasa dekat plak nak ke sana. Tak sampai 2 jam.

Dan sampai di rumahnya.. aku jumpa family dia.. mereka semua nangis.. aku juga turut menangis..
Aku jumpa kakak nya suruh dia tunjukkan pusara arwah itu... dan selepas ituuu....

"Reen!!!... Banguunnn!"
Aku tersentak.. terus hilang segala rupa akak nya dan tak sempat juga aku menziarah kubur...

Pap!... rasa gegaran otak terasa macam nak meletop kepala otak bile di sentak begitu.
Aku sedar dan tak sedar... tapi aku menangis.. aku menangis bile terkenangkan mimpi yang aku alami itu.
Air mata bercurah2 ketika mata aku masih pejam untuk tidak membuka mata...

"Weh long, weiii.. bangun.. ko ni kenapa tiba2 nangis ni??" kata adik aku..
Aku terus tersentak bangun.. "Astafirulllah halazim..."
Sambil aku mengucap.. air mata terus mengalir lagi.. hati aku seolah terasa sedih sangat..

"Ya Allah, aku bermimpi rupanya" Terus aku teringat air muka tunang aku...
Dan aku baring semula... dan masih mengalir air mata aku...

Bila aku ondaway ke office.. aku tidak sabar nak chat ngan laki aku... nak bitau kat dia..
Betapa aku menyintai dia... aku sayang dia sampai bila2...

Bila online aku terus cakap kat die "bang!!..i love you!.. i syg u sgt2!"
Tunang aku pelik bila aku ckp camtu...
Then aku cerita the whole story apa yang aku mimpi tadi..
Dan dia berkata pada aku "dont worry syg... i pun syg u ok.. dont wori k.. i'm ok"
Lega bile dia online... tapi sampai sekarang aku rasa sedih tu...

Aku benci mimpi camtu... nanti jadi camnila... sedih je...

Arini tunang aku pulang ke kampung.. hopefully dia selamat sampai ke kluang
Aku doakan keselamatan dia.. and i gonna miss u.. uhuuukkk...

2 comments:

  1. riena, org tua2 kate, if kau mimpi camtu, maknenye org tu panjang umur... aku mimpi atuk aku camtu, n mase tu die baru nak buat bypass, alhamdulillah sampai skang hidup sehat lagi.. :)

    ReplyDelete
  2. Tula .. aku pun penah dgr org kata camtu.

    Dorang ckp.. apa semua mimpi2 yg kite alami cthnya bad things, dlm dunia realiti is a nice things la.. but i dunno.. kira berlawanan la maksud mimpi tu.

    sometime.. org kata.. if mimpi gigi bongsu tercabut or gigi geraham tercabut.. org tua kata.. ada org akan meninggal dunia especially org terdekat ngan kite.. cth mcm sedara close or sapa2 la yg close ngan kite... and u know what.. its happen...mcm mak aku.. mimpi sakit gigi kuat sgt.. mcm nk tercabut.. ada 2 gigi yg die sakit sgt2..dan dlm alam realitinya.. its happen 2 person yg close mak aku.. and the person is.. my auntie & my arwah atuk.

    ReplyDelete