Sunday, February 13, 2011

The Social Network

Ok. Last few days aku ada watch this movie dan aku kagum dgn movie ni. 

But before that, Aku tak tau movie ni awesome pada aku la. Sejak kebelakangan ni aku rajin download movie from torrent. Aku try survey movie2 mana yg best utk di tonton kat rumah. So, ada skali aku breakfast with my hubby kat rumah.. aku watch dekat astro channel apa ntah aku pun tak ingat... Star World kot aku rasa. Then, kiteorg tgk la ada satu majlis like Oscar Award.. Tapi ini bawah skit dr Oscar la.. kalu Oscar award ni mcm utk grand2 punye award. Yang ini utk Golden Globes award. So, bile aku tonton Golden Globes ni.. byk juga film2 yang bertanding especially The Social Network. 

Then disebabkan aku ni selalu ketinggalan movie2 yang latest ni... Aku duk bertanya movie apa ni sampai byk juga anugerah dia bolot. Bole dikatakan movie2 yg lain kalah dgn The Social Network. So aku bajet dgn tajuk dia tu aku imagine like movie yg skang sibuk org duk ada Myspace, Friendster, Facebook, Twitter,.. dan aku imagine lagi mesti stock cite ala2 remaja sibuk dgn dunia Social network dengan bercinta dunia siber... tapi sangkaan aku mmg SALAH.. 

So aku cube buat research bout this movie.. aku try carik review org2 yg dah watch this movie.. dan aku try tgk trailer2 movie yg dorang download from youtube. Bile aku baca review.. rupanya baru aku tau. Dorang buat movie ni mengenai Pengasas org yang create FACEBOOK... Mark Zuckerberg. Dan aku teruja nak sangat tengok movie ni.. aku pun try search and download movie tu.

Lepas dapat download, aku tgk movie ni permulaan cite mmg org kata susah nk brapa faham, coz die menggunakan dialog komputer dia.. maksud aku Coding html. and mmg aku blank la pasal coding2 ni. tp tak most of the cite die tunjuk coding html.. tp die more menceritakan bagaimana dia bole mencetuskan idea2 yg begitu brilliant hingga laman Facebook tu bole mencecah 500million dalam jangkamasa yg pendek. Punya la org ramai obses dgn facebook sampai dalam sekelip mata sahaja... Mark Zuckerberg ni tak expect yang Facebook ni mendapat sambutan begitu memberangsangkan. Tapi itulah yg dorang buat movie ni buh tajuk "You Dont get to 500million Friends Without Making A Few Enemies" dalam masa yang sama.. masa Mark baru menubuhkan Facebook, dia kena saman dgn beberapa org yang memberikan idea pada Mark ni utk membuat laman social network utk Kolej Harvard.Edu.com. Dan Mark menggunakan idea mereka utk membuat halaman web dia sendiri iaitu Facebook. Dan lebih menyayatkan hati, Mark juga di saman oleh teman baiknya  Eduardo Saverin yang menjadi CFO dlm facebook. Akibat Mark leka dengan hasutan dari Founder Napster suatu ketika dulu iaitu Sean Parker. Mark hampir lupakan kawan baiknya, Eduardo hingga teman baiknya mengambil keputusan utk menyaman Mark Zuckerberg.

Aku jadi teruja dengan jalan cerita dia.. and no wonder movie ni mmg layak dapat award. Kalu korang jenis suka tgk movie reality life story ni.. better watch it la.. Aku bg 4 an a half star utk movie ni.. Bagi aku, Mark ni seorang yang genius, terlalu genius hinggakan dia menjadi the youngest billionaire in the world!... walaupun dia belajar kolej in half way sahaja. But he can make his own website yang seluruh dunia gunakan web dia utk social network, korang bole create ke?? hahaha aku pun langsung la tak reti...hehe.. patut la aku tgk Blog Serius, story bout Mark life yang dia hanya mempunyai rumah yg tak la begitu org kata ...skali tgk rumah ooo ok org ni mmg kaya raya... Tp tidak bg Mark. He's a low profile person. Seorang kaya raya tapi seorang yang tidak gilakan duit tidak suke enjoy life mcm org lain yg dah kaya tapi sibuk enjoy sana sini, sibuk dgn dadah... hurm.. susah juga nak jadi mcm dia.. org bole sakit mental yang sibuk membuat laman web tanpa berehat dan tido secukupnya. Gile la Mark!

Aku suggest better to watch it this movie... thumbs up for the director of this film... ;-)

No comments:

Post a Comment