Monday, April 13, 2009

4 bulan.. Harit Mikhail...

Haiihh... seronoknye bile aku tgk anak aku makin membesar.. rasa sekejap sungguh sejak aku bekerja ni. Macam tak caya je tgk perkembangan die. Sometime aku rasa mcm ralat juga bile aku dgr mak aku cite perkembangan die.. byk juga aku miss.. tp bile aku pikir balik... ini mungkin satu dugaan utk aku bile aku mula bekerja.

Yep, kalu ikutkan hari2 aku nk tgk die, temankan die, bermain sama2 ngan die, tgk gelak ketawa die.. tp apa daya aku ini la namanye ibu bekerja yg hanya mampu melayan die waktu aku tidak bekerja.

Skang da 14 april 2009... harith sudahpun berumur 4 bulan. byk perubahan die berlaku sejak dua menjak ni... dan masih aku teringat saat2 die mula membesar dr sebulan yang hanya mampu menangis ketika lapar.. pandai senyum ketika die bangun dr tidur ada kalanye time tido juga die senyum.. mmg comel sungguh... bile sudah 2 bulan.. die da pandai mengenal objek2 persekitaran die.. cume die tak pandai lagi tgk warna... die hanya suke melihat benda2 bergerak especially kipas sedang berpusing di siling. Pelik juga aku, kenapa die sungguh berminat dengan kipas yg berpusing laju... ada kalanye die tgk benda2 bergerak seperti kertas die tiup angin hanya mampu tersenyum je... tp tak pandai nk ketawa terbahak. nak dgr suara die pun aku x dgr lagi. Hanya tgk die senyum je... tp itupun sudah cukup buat aku gembira bile melihat setiap perkembangan die. Bila die sudah masuk 3 bulan, die sudah mula mengenal warna. Setiap warna terang2 yg berada depan die.. dia akan membeliakkan mata die seperti die ingin meneliti warna tu dengan penuh asyik. Die suka akan warna yg terang2 seperti hijau, biru, oren, merah, semua warna laaa.. Dan paling aku suke.. die sudah mule rajin mengangkat kakinya, membunyikan suara nye... dan paling aku suke tgk.. die sudah mule ingin belajar memegang benda. Setiap apa brg yg aku hulur pasti die ingin pegang.. dan paling tak syoknye segala benda die pegang akan masuk ke mulut.. haih,.. jenuh aku menghalang die dr masuk mulut.

Segala perbuatan yang die lakukan ada kalanya membuatkan kami rasa gembira teramat2. Suke tgk die aktif seperti bayi2 yg lain. Itulah tandanya anak kami sihat sejahtera tanpa ada gangguan penyakit yg akan menyerang die. Buat masa ni, alhamdulillah demam, batuk2, selsema yg teruk belom pernah die alami.. cume sedikit je la selsema akibat berjangkit dgn aku ketika aku dilanda selsema. Haihh.. kesian juga pd baby bile die tgh sihat... ada plak penyakit yg dtg mengganggu.

Skang harith sudahpun berusia 4 bulan. Dia semakin kuat minum susu. Kalu die lapar sgt... mengamuk tu tak ingat dunia, tak keruan kami di buatnye. Tapi kalu da kenyang, mmg seronok bermain dgn die. Setiap kali selepas menyusu, bile aku tanyekan die da kenyang ke.. mesti die akan melemparkan senyuman yg comel. Dan setiap hari aku akan lihat aksinye selepas menyusu. Bile kami memanggil nama die..die sudah mula pandai melihat kami dan cuba memahami apa yang kami cube memanggil die. Dan saat2 paling seronok melihat die waktu ini ialah.. die sudah pandai bergolek.. tp yang peliknye die hanya pandai bergolek jikalau aku meniarapkan die...means, dr belakang pusing ke hadapan. Tp die tak pandai nk bergolek dr depan hingga belakang. Puas juga aku ajarnye, tapi masih belom pandai. Mungkin blom tiba masanya lagi. Tapi aku akan bg sokongan dan ajaran pada dia agar jgn putus asa. Aku tau die tentu bole buat.. hehe.. Harith Chaiyok!...

Tak sabar nk tgk die membesar lagi.. lebih2 lagi bile die mula blaja utk menyebut atau mengeluarkan kata2 walaupun kami tak paham apa ayat yg die gune.. hehehe

2 comments:

  1. jgn lupe..die sudah pandai kentut berirama di selangi warna2 buangan yang agak tragis kalo dibau dlm jarak beberapa cm.

    ReplyDelete
  2. hahahah...kentut berirama tuhh takleh tahan...kekekeh..mesti time yang warna2 buangan tragis tuh tiong buat buduh jek kan...sronok nye baca kisah anak ko...biler lah aku nak merasa nih..warghhh :(

    ReplyDelete