Thursday, December 3, 2009

Harith Mikhail Mohd Faizal... 11 Dec 2009


Aku mcm tak sangka begitu cepat masa berlalu... tau2 je dah bulan 12. Bukan apa... dulu aku masih teringat tahun lepas saat2 aku tgh sarat mengandung cuma menantikan saat aku nk bersalin je. Masa tu aku rasa berat sgt dah aku nak membawa harith ketika die di dalam perut aku... bak kata mak aku... kandungan aku dah nampak makin ke bawah dah... tanda2 utk bersalin je..

Then pada 11.12.08, pada pukul 12.30 mlm.. aku dah rasa semacam dah perut aku mcm terik semacam... aku dah dpt rasa kakinye yang semakin kuat menendang seolah2 memberitahu aku yang die mahu keluar... aku bitau laki aku yg perut aku rasa semacam... setiap beberapa jam saje perut aku da sakit... aku da dpt rasa mungkin aku akan bersalin pagi ni... so, waktu da menunjukkan 1am lebih...tanda2 aku semakin ketara... mak aku pun da risau tgk keadaan aku... aku rasa tak mampu nak berjalan lagi dah...atas kerisauan bapak aku... die menyuruh aku ke hospital dgn segera takut aku terberanak kat rumah.. hehe.. apa lagi laki aku capai segala beg.. mak aku pun bersiap2, adik aku pun sama.. nenek aku pun turut juga bersiap2 kebetulan die tinggal di rumah mak aku.. kami berlima naik kereta kelisa dgn kelajuan agak laju jugak mak aku bawak melihat keadaan aku yg aku rasa mcm semakin lama semakin sakit.. especially di bahagian belakang aku.

Tiba saje di hospital, aku di tempatkan bilik bersalin. Sblom tu, aku sempat bertembung dengan makcik aku yg kebetulan juga die nak beranak... haha kebetulan die pun sakit nk beranak.. siap dah bukak 6cm dah... dan yg beshnye.. lepas aku da salin baju semua... aku duk bilik menunggu nk bersalin tu berhadapan dgn bilik makcik aku.. masa tu aku tgk waktu jam sudah pun pukul 2.45am. Aku dibiarkan keseorangan dlm bilik tu melihat doktor dan juga nurse kehulur kehilir membawa peralatan utk membantu makcik aku yg sedang bertarung nyawa nak bersalin... korang byg la.. aku bole dgr beb makcik aku meneran... siap dgr suara doktor suruh makcik aku teran... aduh.. time tu la aku rasa berdebar pun ada... then aku tgk nurse dtg kat aku pasang alat pengesan bunyik heartbeat anak aku. So, aku dibiarkan lagi keseorangan dlm bilik tu.

Tak lama kemudian.. jam 3am aku terdengar suara baby berbunyi tapi aku tak sure baby sapa.. dan masa tu juga aku sbenarnya tak tau yg meneran tu makcik aku, hehehe... masa tu aku dgr & aku siap ckp sorang2 ... "kesian akak tu nk beranak.. payah gile nak teran..." then lepas selesai doktor tu settlekan makcik aku.. doktor jumpe aku plak... die check heartbeat anak aku.. mula die check dan kata aku punye tak bukak langsung.. kena tunggu 10jam.. mak aii lama nk tunggu.. tapi.. tibe2 doktor check lagi graph heartbeat bby... then.. aku tgk muke die duk belek kertas tu.. dan ckp ngan doktor n nurse.. ntah bahasa apa ntah... tp aku dgr die ckp.. ceasar... or shit! mampus.. kena bedah ke.. then.. doktor ckp kat aku.. "Pn Rozarina.. kami da check heartbeat anak puan..jd ur baby agak kurang stabil dgn heartbeat die..and then we're suggest to caesar la puan.." aku dgn risau n ternganga gak la dgr die ckp.. terus aku ckp.. OK je.. haha.. tanpa pk panjang beb..risau pun ada...

Doktor tu jumpe laki aku mintak sign utk bg approve jalankan operation tu.. well... dgn bergegasnye aku di cucuk dan di tampal segala peralatan utk bersiap bawa ke bilik bedah... nervous tu ada gak.. tp aku redha je la apa yg bakal terjadi.. aku just pk baby aku selamat... aku tak risau dgn diri aku.. aku risau die je.. Aku dibawa ke bilik bedah dgn iringan laki aku & mak aku. Lepas tu aku terus masuk bilik bedah.. Aku di beri suntikan half bius.. tp bile nak operate aku masih dpt rasa die memegang perut aku utk di bedah tp aku dpt rasa senak semacam... aku mula meracau tak tentu arah... nurse keliling aku puas pujuk aku suruh bertenang.. tp akibat aku masih dpt rasa senak itu.. lalu aku terus tak tentu arah... apa lagi.. nurse tu terus bg aku gas pengsan... tau2 je aku dah berada dlm alam mimpi yg aku pun tak sure apa.. rasa mcm tgh tido je.. hehehe...

"Pn Rozarina..Pn Rozarina... dgr tak kami panggil ni puan..." aku terjaga seolah mcm baru sedar dr tido... tibe2 aku terdgr suara bby menangis.. kuat... tanpa aku pikir apa.. aku terus tanye nurse tu.. "baby sy ok nurse??" ...nurse pun jawab ..jgn risau puan.. dia selamat... tibe2 nurse angkat anak aku tunjuk kat aku yg die adalah LELAKI.. haha.. its a boy... yeap.. aku perasan die putih sgt2... tp aku masih mamai.. akibat gas tu... haihh... siap muntah bagai... sbb pening...

Aku di bawa ke wad... dan di tempatkan bertentangan dgn makcik aku yang baru bersalin juga... aku lihat jam pukul 5am... aku da rasa sakit senak utk bangun... laki aku jumpe aku dan kata... "Yang anak kite comel yang!.. putih gile!... hehe" lega aku dgr bile dia ckp camtu.. lagi2 bile tgk die duk menyengih je... hahaha... Akhirnya... Kami sudahpun sediakan nama die.. Pada paginye.. Harith Mikhail berada di samping aku... kecil dan kurus... malah Adorable sgtttt2...

Sekarang... tiba masanye bakal akan tibe 11 Dec 2009... Harith Mikhail sudahpun mengjangkau Setahun... dan dalam tak sangka hampir setahun... Dia semakin membesar... comel malah nakal.. skarang die sudah pandai cube utk berkata2... dan sibuk nak berjalan... penat juga nk melayan kerenah die.. tp itu semua tak penting bg kiteorg.. yang penting die sihat sempurna pun da bersyukur buat kami...
Harith Mikhail... mak n ayah ucapkan Happy Birthday to my sweet angel... We love u so muchh!!...Semoga suatu hari Harith jadi lah org yang berguna.. dan dgr ckp org tua ok... Ayah n Mak always be there just 4 u... Muahhh luv u so muchh!

4 comments:

  1. alahai.. apersal ko nk pening2.. anak aku tak cerewet pilih hadiah.. hahaha.. janji mainan pun da memadai... tak pun susah2 ko belikan die baju ke... utk umur 1 tahun... budak kecik ni tak pening sgt ko nk beli hadiah... org besar je pening nk beli.. hehehe

    ReplyDelete