Friday, May 27, 2011

Alhamdulillah....

Alhamdulillah, akhirnya.. aku tidak lagi runsing utk mendapatkan pekerjaan. Ini semua kerana Allah yg memberikan aku peluang utk mencarik rezeki tikala usia ku semakin ke senja nih. Tapi masih ku gagahkan diri utk mencarik rezeki membanting tulang pada suami aku. Dan mungkin juga, tuhan sentiasa mendengar keluhan aku di dalam hati bila aku di timpa masalah ataupun kerunsingan yg amat sgt hingga aku rasa serba salah kerana tidak membantu suami aku. Bukan niat aku tidak membantu, tp rezeki ku tidak menyebelahi aku.

Tapi skang alhamdulillah... aku dapat 2 offer dari company yg aku gi interview berlainan tempat. Ketika aku di Sabah.. aku dpt panggilan dr kawan aku Maria. Dia call nak inform sama ada aku serius ke nak accept keje kat tmpt dia.. if yes, die nak inform boss dia yg aku agree. Tapi sblom aku bg kata putus.. kawan aku dah explain the whole things pasal keje kat opis dia tu. Dan juga... masa aku interview tu pun, boss dia bgtau awal2, kalu aku setuju keje tmpt dia, aku kena keje night shift.. 9pm-6am. lagi, keje on weekend (huhu nnt tak dapat nk smiss), then kemungkinan raya akan kerja (alamak! bab ni buatkan aku mcm..huhu camne nk balik kluang kalu raya kena keje)... bile aku dgr bab2 tu.. aku dah berbelah bahagi dah.. 50-50 dlm tgn aku. Haruskah aku sudah bersedia atau tak bile nk bekerja semula as Designer ni? Dengar dia punye segala mak datuk list dia pun aku dah berat ati.. mula dalam fikiran aku bermacam2 kuar... 

Then bila aku dgr kawan aku explain segala benda ni, aku bitau dia bg aku time sbb aku kat Sabah, so i need to discuss with Hubby aku dulu sama ada dia terima or tak? Lepas aku hangup, aku cite la segala butir pada hubby aku... terus laki aku senyap seketika. Aku tau dia tgh berfikir, dan mcm berat utk melepaskan aku utk bekerja di tempat Maria. Jika di bandingkan gaji yg di tawarkan dua company aku interview ni.. tmpt kawan aku ni mmg offer lebih better dr company lagi satu. Tapi, ketika aku di Sabah, org semua duk bersuka ria berjalan2.. aku plak sambil jalan2 dlm minda aku ni masih berfikir dan serba salah pula. Ye la, aku beriya nk gi interview tmpt dia, alih2 dah berat ati nk gi sana.

Aku terpikir lagi satu company yg di kota kemuning tu, asal la tak call2 ni? tak dapat call kot? Takde rezeki la tu. Dorang dah dapat org yg bagus dr aku kot.. ye ar, aku bukan ada pengalaman pun as CS.. zero! mana la dorang nk amik aku. huhuhu.. Tapi, tak sangka pulak ketika aku di Airport KK nk pulang ke KL waktu tgh hari tu. Aku received call dari company di Kota Kemuning. Rupanya bos dia dah email aku pagi tadi bgtau offer yg dia tawarkan. Aku pun excited gile di airport.. Alhamdulillah, ada lagi offer lain rupanye! haha.. So, lepas laki aku letak beg2 semua, aku inform pasal ni.. terus tanpa fikir pjg, laki aku ckp.. ok! amik yg ni.. ON terus!.. so aku tau.. laki aku ni tak kisah job aku camne.. dan gaji pun dia tak kisah. Alhamdulillah!!.. rezeki mencurah2 ketika di Sabah.

Esoknya, aku call bos di kota kemuning yg aku accept offer dia. Dia minta aku dtg awal sblom aku lapor diri 1st june nnt.. Dia kata suh dgr introduction dulu takut nnt aku tak terima task dia akan beri. Dalam ati aku ckp.. "takyah la ko risau wahai bakal bos aku! aku ni rembat semua keje..janji ada income masuk. Aku ni carik keje bukan sbb cerewet pasal keje.. tp aku nak carik duit nak bantu laki aku. Ko bg la aku keje camne pun.. aku terima!" Dan dalam hal yg sama, aku bgtau bad news pada kawan aku yg aku tak dpt menerima offer yg boss dia bg. Aku tau itu adalah bidang profession utk aku. Tapi, aku rasa..aku bukan Riena yg dulu bersemangat utk menjadi seorang GD yg berjaya. Huhu.. walaupun aku ttp merindui bidang aku tu. Haihhh!!...

So.. apa pun. Aku harap kali ini, aku belaja segala pengalaman sblom2 ni. Kerja utk mencarik rezeki. Belaja dari bawah utk menimba Ilmu dan Pengalaman itu adalah salah satu keperluan utk aku juga. Ya Allah, ko berikanlah aku semangat dan kesabaran ketika aku bertugas. Amin....

No comments:

Post a Comment