Thursday, May 29, 2008

Bodo punye doktor... jgn jd doktor la lenkali..

Smlm, aku gi check up utk pertama kalinya aku gi scanning baby.. gile excited aku. Aku supposed nk gi check mlm kelmarin, tapi bile kiteorg sampai klinik yg supposed kiteorg pegi tutup plak. Awal tul klinik tu tutup. Kol 9pm da tutup da. So akibat kiteorg ni terlalu la excited sgt nk scan, kiteorg pergi klinik lain mlm tu. Then, sampai klinik lain tu, nama klinik tu Poliklinik Sri Permai, Puchong. Aku ngan laki aku sampai kat klinik tu, kiteorg register sbb tak pernah ada record ke klinik tu. Then, nak tunggu doktor panggil, aku da berdebar2.. tak tau la maybe nervous kali pertama scan anak aku dlm perut nk tau sgt mcm mana bentuk dia. hehe...

"Rozarina".. kedengaran suara nurse memanggil aku. Kiteorg masuk bilik, aku pun jawab la apa doktor tanye kat aku. Bila aku last period and then due date aku. Supposed aku punye kandungan sudah pun 11 minggu. So, time ni la da bole nampak kepala tangan dan kaki. Aku da cite kat doktor about my last period n due date. Doktor suh aku baring utk di scan. Aku dah berdebar2.. seram sejuk aku diwatnye. Hehehe... Tibe2 aku jadi pelik bile tgk doktor tu terkial nk bukak mesin tmpt scanning. Dia jadi blur nk bukak menda alah tu. Abih die godek2 mesin tu, pehtu die suh nurse tu bukak, nurse tu pun try bukak pun sama terkial2.. aku tgk dua org terkial2 godek2 mesin tu semata2 nk on screen monitor mesin tu.. Ntah apa2 ntah. Aku da syak lain da, aku jd pelik.. takkan doktor mcm ni pun tak tau nk bukak mesin tu. Selalu doktor pakar sakit puan ni die lebih arif menda2 camni. Lepas ada sorang nurse tu bitau kena tgu lama skit nk on mesin tu. Then baru la 2 org tu dok kata..."ooohh kena tunggu ke...camtu tgu la kejap"

Aku rasa mcm kebengongan je dua org ni. Pelik tul. Then, mesin tu da on. So, doktor pun memula operasi mengescan la perut aku tu. Then aku tgk.. doktor tu duk berpusing kat perut aku ni duk carik baby tu tak jumpe.. lama plak tu. Pehtu, doktor ckp kat aku, "wait arr..just i saw ur baby's head.." pehtu die pusing la sampai ke perut aku yg atas ni.. dan sampai ke bawah nk ke anu aku da.. Aku da cuak, takkan tak jumpe baby? da 11 minggu supposed da bole nampak. Pehtu lama gile die pusing. Aku tgk muke laki aku da berkerut nk tgk screen tu, then doktor tanye aku, "sblom ni u pernah ada mengalami pendarahan tak?, coz i tak jumpe la u punye baby?" Terkejut beso aku die tanye soklan tu, mana ada aku mengalami pendarahn sblom ni.. aku jaga elok2 tak pernah happen pendarahan.. how come tak jumpe baby. So, after die godek2 at last die jumpe.. tp yg anehnya baby tu kecik mcm bentuk baru sebulan. Doktor ckp kat aku, "i tak sure ur baby dlm condition mcm mana, coz tarikh yg u bagi tak kena ngan saiz utk baby i tgk skang ni. so far ur baby ok.. but bile tgk looks like baby tu lewat sbulan kandungan nye." Aku dgr die ckp, rasa nk jatuh jantung aku... coz tarikh aku bg mmg tepat.. itu la last period aku. Dan aku tak pernah lupe tarikh last period aku, how come jadi lewat sebulan. Pelik tul. Pehtu doktor tu sarankan aku gi GH utk wat scanning semula takut anything happen, doktor tu ckp, kalu gi GH.. doktor kat sana lagi pakar dan mempunyai kelengkapan yg banyak utk membuat pemeriksaan mcm ni.

Lepas keluar dr klinik tu, aku jadi blur, mcm mana kandungan aku jadi lewat sbulan, padahal aku bg date semua betul. Before ni aku gi klinik yg sepatutnya aku pegi hari ni.. bg tarikh yg betul. Kiteorg jadi bengong jap. Laki aku risau gile.. die tak puas ati bile doktor tu explain apa yg doktor tu ckp. Sampai rumah, aku jadi kelu nk berkata mcm mana nk cite ni kat mak aku. Aku seolah2 mcm tak ready nk cite menda ni semua. Bile aku nk hidangkan makanan utk laki aku, mak aku da mulakan soklannye. Aku jadi kelu nk berkata, laki aku plak sibuk suh aku cite.. aku jd hangin campur sedih pun ada bile tgk muke dia.. aku jadi geram je.. Mak aku plak da bersuara tanye pasal td. Aku nk jawab je.. air mata aku da kuar. Aku da mula nk nangis da. Terus laki aku cite la apa yg terjadi kat klinik td. Then mak aku pun jd pelik bile dgr cite kiteorg... mak aku cube la cite detail n try pujuk ati aku ni supaya cool down. Sbb aku da tak tahan sebak sgt bile doktor ckp camtu. Apa salah aku makan minum semua aku jaga.. So, mak aku bg tips.. die pesan.. esok pagi pegi klinik yg sepatutnye aku kena gi, if result die sama gak.. aku ngan laki aku kena gi GH. Mana la tau kot2 doktor bangang ni salah bg information pasal kandungan tu. Klinik yg sepatunya tu mmg klinik khas utk org pregnant. so mana la tau kan.. skali ok je scanning. Aku dgr mak aku ckp camtu, lega skit hati aku...

Even lega camne pun ati aku, aku masih risau ngan kandungan aku. Mak aku pesan, aku takleh terlalu stress or risau.. sbb bole menjejaskan kandungan aku. Takut plak aku. hehe...

2 comments:

  1. mak aii...buduss plus sengal kuda btoi ahh doktor tuh riena..x skolah ke hape doktor tuh..??ke cikgu yg ajar dier dulu dah meninggal x sempat nak ajar dier kot..hahhaa...sian ko...hati-hati weh kalo g klinik nih..make sure klinik yg dipilih tuh betul2 bagus..jgn aci redah je weh..bahaya utk kandungan ko..nurul pon kene mcm ko gak..pegi klinik ntahapa2..pahtuh doktor tuh selamba badak jekk jolok-jolok bawah dier..dah lah minah tuh ada pendarahan..biler refer kt tmpat lain..doktor tmpat lain tuh marah siakk sbb doktor yg mula2 tuh buat kt nurul mcm tuh..slamat x de apa..cuma minah tuh still alami pndarahan jekk.. so ko bebaik tauu!!

    ReplyDelete
  2. oo cite tu.. nurul ada cite.. die gi hospital klang kena jolok ngan batang besi apa ntah... sian die doh.. aku dgr pun geram..aku ckp kat die jgn pergi hospital klang.. situ mmg byk kes mcm2 hal pasal gunting tinggal dlm perut la.. terpotong la.. iskk ngeri aku..

    ReplyDelete