Thursday, May 8, 2008

Flashback Back to back!

Ni muka kiteorg masa baru abih makan bersama2 ngan laki aku. Kiteorg takde keje nk buat amik gambar buat muke gile.. hahaha

Bila di sebut Flashback, smlm aku terbaca blog fhieda yang die menyambut besday adiknya last week, owwwhh so sweet.. aku tak pernah dalam seumur hidup aku belikan kek utk dia, tp aku pernah spendkan duit aku utk parti besday dia kat McDonald di sekitar kotaraya. Aku pun tak tau why i'm doin that sanggup wastekan money aku just for my lil sis? hurmm, owh ya of course she my only one sister yg aku ada dalam hidup aku.

So, bile aku terbaca blog tu, tibe2 aku terFlashback (dalam kamus takde eh ayat camni, ni rekaan aku la ni hahah) balik kenangan2 zaman 90's 80's dulu. Teringat kisah silam di mana wujudnya die di muka bumi ini yakni menjadi adik aku dalam family aku. Ya! aku sudah mempunyai seorang adik, dah takleh bermanja2 ngan parent aku. Maybe, mak aku kesian tgk aku sorang2. So, dia bg aku ada adik supaya bole buat main bersama2. Tapi sayangnye, pada usia muda aku.. aku mmg tak ngam ngan adik aku. Jarak kami amat jauh, 5 tahun beza umur kami. Pada waktu itu, aku ni bersifat jantan skit, main semua nak ganas2, main longkang la, panjang pokok la, main kejar2 ngan dak laki la, lumba basikal la. Main bola la. Macam2 la. So, kami ni kerap bergaduh bila berebut sesuatu barang. Apa yang aku nak, dia pun nak jugak. Naik hangin aku. Nyibuk je. Haha... So, bila bermain, aku da biasa main ngan dak2 laki, so adik aku juga terjebak sama main ngan dak laki. Jadinya, kami berdua bersifat agak kasar. Kawan2 pompuan ni kiteorg kurang. hehe.. memilih tul kiteorg, sexist tul!.. haha.

Bila aku sudah meningkat remaja, waktu itu adik aku baru memulakan persekolahannya di sekolah rendah. Kami semakin kurang rapat, ada saje yang tak kena. Kerap bergado, dan adik aku semakin kuat mengadu pada mak aku. Skit2 nak ngadu, skit2 Makkk.. tgk kak long nih!... mak tgk kak long tuh!.. semuanya la mak.. naik meluat aku. Sampai satu tahap, aku pernah pukul dia sbb geram teramat sgt dengan ngada2 dia. Mmg takleh lari la aku ni bile nk beduk die. Skit2 makan penyepak or makan penampo.. hehe.. jahatkan aku.. hehe. Pada waktu itu, adik aku tak suke melawan, tau2 je nangis, ngadu ngan mak aku... ahhh! Ngade2... skali bg penampo kang baru tau!.. haha.. tapi, dalam2 nyampah tu, bila adik aku kena buli, well cuba la teka siapa penyelamatnye... yes.. me! Aku carik balik budak2 yg buli adik, mmg siap kena maki la dr aku kalu tgk adik aku meraung kena buli or makan penyepak dr aku.. ada brani sapa kaco adik aku???.... hehe

Semakin kami meningkat dewasa, kami sudah mula rapat, maybe adik aku da mula ada perasaan matang or bersifat terbuka bile melihat akaknya pada umur 17 tahun makin liar, sudah brani isap rokok, keluar mlm2, lepak sambil isap ganja. Hurrmm, adik aku hanya menjadi tontonan tercontoh dr aku, tapi aku pun tak tau kenapa dia sudah mula pandai menyimpan rahsia, tidak mengadu pada mak aku lagi. Malah, aku semakin akrab dengan dia. Dia ketika itu dalam usia 12 tahun yang akan menduduki UPSR, termasuk la juga aku yang waktu itu aku menduduki SPM.. Kami pun tak tau kenapa kami semakin RAPAT. Kami sudah pandai bertukar2 cerita, kisah ehem2.. la.. kisah cinta monyet.. atau mungkin aku terlalu open minded bile mendengar adik aku sudah menjadi popular di sekolahnya. Even waktu itu baru sekolah rendah. Aku terima segala cerita die. sampai dia cite ngan aku ada laki minat dia semua aku hanya suke mendengar, tanpa melarangnya. hurrmmm... am i bad Sister? or am I too open minded?

Selepas tamat menduduki peperiksaan SPM/UPSR. Kami berpindah di puchong. Kami pindah di sana kami menjadi semakin rapat. Seperti sahabat karib yang tak pernah lengang. Mmg waktu dulu kami berkongsi bilik sbb time tu, kami tinggal di flat bilik dua je. So, da pindah ni, kami di beri sorang setiap satu bilik. Tapi itu semua tak lama, adik aku mahu tetap jua tidur bersama ngan aku. Kadang2 kami bergilir2 bilik utk tido bersama. Hingga bapak aku marah kami berdua sbb kami masih tidur di bilik yang sama. Dari situ aku sudah mula perasan, kenapa adik aku makin kerap rapat ngan aku, maybe aku la satu2nya kakak yang dia ada dlm hidup dia dan aku juga akan merasainya begitu maybe dia sahaja la adik yang aku ada dlm hidup aku. Uhukk sayunye hati aku... Tapi, jgn ingat bila kami rapat, kami tak pernah gado. Haaa, kami makin besar ni juga kerap bergado, kadang2 menda yang tak masuk akal pun bole jadik point juga punca utama nk gado2 ni. haha... ada aje menda yang tak kena. Dan semakin adik aku meningkat remaja, dia sudah mula berani melawan dengan aku, sampai satu tahap kami bergado berdebuk berdebap laaa.. tumbuk2 lepok2 semua tu kiteorg da biasa. Sampai mak aku menjerit tgk kiteorg gado, siap mak aku da amik pisau suh pegang sorang satu... hahaha... tak sampai pun dlm beberapa jam.. kiteorg ok balik.. siap ketawa sama2... haha pelik tul. Tapi itulah lumrah dunia yang di ciptakan oleh illahi, bagaimana air di cincang pun, takkan putus. Itulah perumpamaan org tua dulu mengatakan tak kira la besar mana pun korang bergado, kalu da adik beradik la namanya mmg akan berbaik semula. Sungguh ajaib betul. Tak macam kawan lain, da gado, mmg da tak tegur da.. kalu bole takmo tgk muka kawan tu da.

Itu la perbezaan hubungan antara kawan dan juga adik beradik. Aku pernah berkata kat dia, Reen, sok aku da kawin ni.. ko tido la sorang2.. takpun ko ajak aberg buat teman tido hehe... Sbb aku tahu adik aku ni lemah semangat skit, pantang aje die nampak menda2 halus ni. So, aku beri dia peluang die tido bersama ngan aku saat2 aku lepas di akad nikah ptg tu. Malamnya adik aku tumpang tido sama atas katil yang di hias cadar cantik2.. hehe.. Sbb aku tau esoknya dia tak mungkin tido bersama ngan aku lagi.

So, motif of the story, bile kite da kawin ni.. mmg sukar lagi da nk duduk dlm satu bilik, berkongsi cerita sama, gelak sama2. Kadang2 tu, kiteorg bertemu muka pun da jarang nk lepak borak sama2. Cuma bile kiteorg tgh freetime masa cuti je la dpt lepak sama.. itu pun kalu adik aku tak merayap la. So, sblom kawin ni la kite cuba hangout sama2 ngan adik tercinta spend masa sama2. Nnt korang kawin sok, semua perkara dulu takkan berterusan sampai korang da bersuami kelak. Serius aku ckp. hehe... so jagalah adik korang baik2.. jaga dia elok2 sbb itu sahaja adik yang kite ada dr darah daging sendiri... :)

5 comments:

  1. ini la bebdk ni... mmg... selamatkan anak kamu... hahaha... ;p ereen baca x blog ko, riena? suh dia baca... mesti menitik air mata... tersentuh perasaan... awwww... terharuuu u... hehehe

    ReplyDelete
  2. tu la tau ko terharu kan.. hehe.. aku blom bg adik aku baca.. biarla die baca sendiri.. die sendiri find out. Nnt baru la surprise.. hehe..

    ReplyDelete
  3. hehe...tenkiu..sudi baca blog aku..:) uikss...bertakung mata aku baca..sedey siak...btoi lah riena..kecik2 mmg slalu gaduh..dah beso..makin rapat kan.. ereen mesti nangih kalo baca..hehehe

    ReplyDelete
  4. ntah tak tau la aku kalu die baca nangis ke tak.. sbb die kan ati batu.. hehehe.. susah mau nangis.. lain la mcm aku ni cepat touching.. tgk drama cite sedey pun mau nangis.. hehe

    ReplyDelete
  5. perghh.. kak riena kalo ereen bace ni mesti bertakung ni kak. comfirm punya la! ehehe..

    p/s: diana bace pun nyaris2 bertakung da ni! ahahhaa...

    ReplyDelete