Wednesday, August 19, 2009

Adakah aku ni RACIST?

Ok.. sblom aku mulakan cite ni...actually aku takmo nk mention pun kat kaum india ... if terasa aku mintak maaf sgt2... ok...
Aku takmo babitkan sesiapa dan tak semua org india mcm tu... cume certain org yg maybe die rasa die tak biasa dengan COMMITMENT kerja.
Aku da kerja kat HP Photosmart hampir 7 bulan.. kerja mmg agak memenatkan dan agak menyenangkan. Aku ada staff org india 2 org. Pada mulanya aku mmg bole ngam ngan mereka. Maybe sebab aku lebih jauh tua dari dorang... dan aku tak kisah dorang tu camne sbb bg aku.. aku jenis tak kisah... aku open minded. Korang nk bercintun dalam HP counter aku tarak hal.
Tapi.. lama kelamaan... aku dpt rasa something yg aku rasa tak puas hati.. maybe aku da dilatih masa keje opis dulu ttg commitment berkeja. Bila nk cuti, inform pada bos make sure awal2... kalu nk MC... kena bg surat cuti sakit tp jgn tipu aku..konon ko nk cuti tp gune MC...
Rupanye, dalam tesco ni mmg liar org mata memandang ttg kerenah mereka. Maybe aku da terbiasa ngan kerenah mereka. Until ada satu budak baru masuk, die chinese mix indian. Pada mulanya aku kurang rapat dengan dia. Tapi maybe sbb aku kerap satu shif dengan die.. membuatkan aku makin close dengan die. So, aku da jarang bergaul dengan staff yg couple ni (inidian).
Sampai la satu tahap, aku jd bosan ngan mereka ni... tambahan pula manager2 tesco dtg jumpe aku complain pasal dua couple ni. Membuatkan aku jadi 'terbakar' je... asal je manager tesco dtg jumpe aku..balik2 complain pasal 2 org couple ni. Aku naik heran.. kenapa aku jd mangsa kena complain.. aku bukan bos... aku bukan supervisor... tp KENAPA AKU??
So, kawan aku yg chindian ni plak pun sama complain kat aku yg die kata die takleh berkerja dengan dua org couples ni sbb dorang tak wat keje..asyik bercinta je.. time customer dtg tak intertain pun.. duk melayan cintun je... sampai satu tahap kawan aku yg chindian sms aku yg die nk tukar shif sama ngan aku.. die takmo sama shif ngan couple tu. Lama2 aku jd meluat tgk dorang... pehtu hari yg aku takkan lupe.. bf die bole hantar gf time shif die bekerja... punye lama amik masa nak ngantar aweknya.. aku mula2 tak kisah die nak anta awek die... tp sampai die pijak pala aku.. lepas ngantar langsung tak masuk keje.. aku terkontang kanting jaga counter...aku rasa sudah masanye aku malas nk bg muke. Aku terus complain kat supervisor aku. aku bgtau byk hal gak la. Sampai supervisor aku nk amik tindakan nk bentikan dua org couple ni...
Tapi.. tula sebb aku ni jenis belas kasihan. Aku terus bgtau supervisor aku, if u want fired.. just fired her bf only.. i cant stand anymore. Gf dia biar aku brainwash dulu, bg time untuk die berubah bg die sedar. So, aku pun brainwash la gf die ni... sampai meleleh air mata aku sbb terlalu geram sgt. Aku bitau die, bg peluang utk berubah.. If not.. die jugak akan kena berhenti mcm bf die.
So, bf die kena berhenti. Tinggalla gf die. Akibat kena brainwash ngan aku... aku da nampak perubahan die. Ok la.. aku pun da bole go on wat keje ngan die. Tp..usaha aku utk brainwash tak masuk jugak dalam plaa otak die.. staf aku yg chindian plak da kena transfer damansara... sedih plak aku sbb takde kawan. Alamak tinggal aku ngan minah ni! takleh jadik ni. Minah ni takleh harap! kata hati aku...
Apa yg aku ckp.. mmg betul. Karakter die da nampak berubah, apa yg aku ckp da tak ingat dalam pala otak die. So, ada staff baru masuk, melayu mamak. Pada mulanya aku mcm takleh nk go on ngan mamat ni.. aku risau je sbb takut tak wat keje.. tp rupanya sangkaan aku salah... die bole ngam ngan aku rupanye... rajin buat keje.. apa aku yg aku mintak tlg semua die laksanankan. Tak mcm minah ni.. ada je alasan die bg bile aku suh buat benda. Rupanye die selalu la balik awal setiap kali bile nk tukar shif dgn mamat ni.. Mamat ni complain kat aku yg minah ni balik awal tak ikut schedule kiteorg..mamat ni ckp kat aku.. minah ni sms die sampai tanye pukul brapa dtg keje sbb nk rotate shif,.. mamat ni kelam kabut dtg keje.
Paling yg aku tak suke... minah ni kerap cuti & Mc... skit2 nk cuti dgn MC... aku pun pelik kenapa asyik sakit.. ada skali die bgtau aku yg die sambut besday ke 21.. almaklum la.. mmg tradisi dorang kena wat party besar2an bile dah jangkau 21 tahun ni.. So, die ckp kat aku nk MC.. aku pun pelik... nk wat party besday pada date tu.. tp nak MC.... aku bitau die.. inform kat supervisor... then die msg supervisor aku yg die nk MC pada date tu... sbb nk cuti wat sambut besday party. Apa lagi, supervisor aku pun bahasa die la... if nk cuti.. apply cuti.. Mc for medical leave je if ko sakit.. tp sbb tak tau maksud MC apa.. main belasah je nak apply. Bile supervisor aku da bahasakan die. Die ngadu la kat aku konon supervisor ni teruk sbb sound tepet kat dier. Aku pun apa lagi.. geram aku da membuak.. aku pun sound die balik...
"T****... mmg betul la apa darrent ckp, die tak tau mana satu u nak.. u nk cuti.. tp nk apply MC.. if u sakit then u apply MC laa... kalu u nk cuti.. u apply ON LEAVE... thats why la die mara u...u tau tak maksud MC tu apa.. kalu u tak tau u jgn suke ati sebut je nk MC... MC utk org sakit.. u ada sakit ke on that date tu???..." Die wat muke taik die konon tak puas ati apa supervisor aku ckp. Dalam pala otak aku rasa mcm nk jentik je telinga die.. apa la bengap benar die ni.
Selepas kejadian tu, maka makin kerap la die nk cuti. Aku plak kena cover die... wahh die pandai janji manis ngan aku..."Akak, i cuti eh this week, nnt i cover u balik" di sebabkan aku malas nk layan die. Aku maki sorang2... cibai tul minah ni... mcm la ko cover balik.. takkan punye!... Hari berganti hari bulan berganti bulan.. die punye karakter makin menjadi2... aku plak yg tak tahan ngan die.
Baru2 ni terjadi, aku bitau die yg aku nk apply cuti sabtu 8 ogos sbb ada kenduri kawin.. dan mmg betul aku ada kenduri kawin nk kena pegi. Die dengan air muka berubah.. konon wat muke baik.. "takpe la kak, u cuti je la sabtu ni...kalu u ada hal u cuti sahaje" ceh, punye baik die gune ayat tu kat aku... tak sampai beberapa saat die ckp lagi "i pun ingat nk MC la ahad ni.. sbb arini i rasa mcm nk selsema.. i rasa tak larat sgt.. tp i rasa i da mcm byk cuti.. last week sudah cuti 3 hari.. i think i nk MC la ahad ni" aku dgn terkedu tak ckp apa... dalam hati aku ckp "Wah pala otak ko... arini jumaat ko sakit.. then bole plak ko nak MC ahad eh... mcm ko tau ko nk sakit teruk ahad ni!!! cibai tul!"... aku tak tau la apa plan die sbenarnya. Tapi aku da rasa meluat sgt2.. aku da jadi malas nk tegur lagi...
So, skang ni.. aku da jarang ckp ngan die. Sbb ada skali aku bengang ngan die bile aku dpt msg mlm tu... budak2 tesco msg aku kata... minah tu tutup counter awal.. pukul 9pm dah tutup... padahal.. tesco tutup kul 11pm ni... die bole tutup awal. Aku menyinga je bile dpt msg tu.. esoknya bertubi2 aku msg kat minah ni psl counter tutup awal.. aku gune reason ada customer call aku mlm tu complain sbb counter tutup awal... minah ni dgn kelentongnya kat aku die kata dalam area 9.30 kot die tutup counter tp die tak balik lagi... die ckp kat aku mungkin customer dtg die pegi toilet..." hek eleh...come on la... aku reply lagi.. "if u pegi toilet.. why u close KIOSK?" "Customer bgtau i yg die da sampai counter tgk kiosk sudah tutup and then die nampak u sudah pegi.." padahal takde pun customer call aku... sahaje je aku gertak die.. Ceh! die putar belit lagi tu ckp kat aku..."kak, mungkin customer tgk kiosk yg satu sudah rosak.. thats why i close yg rosak tu kak..maybe die ingat sudah tutup...lagipun i tak sihat la.. i sakit perut smlm i da bgtau bos..then bos ckp ok bole tutup awal"... korang tgk? nampak tak putar belit mcm K***** kan?? dah last2 nak kantoi.. last skali die ckp sakit perut... padahal kenapa dr awal aku tanye die kenapa tutup kaunter awal... senang ckp terus yg ko tu sakit perut.. tak payah nk cite pusing sana sini... last2 da kantoi baru kata tak sihat... Alaahhh die tu memanjang tak sihat... skit2 sakit.. tu yg MC je memanjang...
Start kes tu la.. aku jd bengang gile ngan die... aku jd hangin dan aku jd benci kat die. Setiap kali aku dtg keje aku masuk je counter.. aku langsung tak berckp ngan die. Aku buat hal aku je. Die plak wat muke cam toya konon bengang la aku tak tegur die. GI MAMPUS LA!...
Aku da terpk mcm nk carik keje lain... aku tak kisah la keje apa pun.. gaji pun janji bole la.. kena ngan kerja.. aku nk blah la.. aku tak bole keje ngan org cam die. Aku keje ngan dak2 melayu takde pun masalah camni... kawan aku yg chindian ni pun takde masalah... yg dak melayu mamak ni pun takde masalah.. mamat ni pun siap nyampah ngan minah ni... itu pun mamat tu last keje sblom die nk berhenti...die siap nk suh carikkan org budak melayu or cine je keje ngan aku.. die kata die tak bole blah ngan org bangsa camtu... keje main2... suke kelentong byk cekadak!....putar belit byk sgt...
So, aku jd fobia bile nk bekerja ngan org india.. bukan sbb aku anti.. tp aku da alami byk tempat aku berkerja dgn bangsa org ni.. semua buat perangai camtu.. dulu pun masa aku keje brickfield pun aku gado ngan org bangsa camtu gak... tau nk maki hamun aku tp keje nye takde la byk mana pun.. kecoh je lebih... konon customer bising n marah kat die la..sbb aku tak call customer tu...tp bile aku call customer tu.. langsung takde mara2 pun lagi terpinga2 ada la sbb kenapa aku call customer tu... cam cibai kan!... aku nekad.. dpt je gaji.. aku blah dr company tu... tp last2 bertembung gak ngan org spesies die tu... haihh!!... kenapa eh? adakah aku racist? aku tak maksud nk anti or benci org tu... tp bile pk balik org tu buat kite camtu.. rasa sakit ati pun ada.. meluat nyampah pun ada... korang ada tips or apa yg bole aku buat?

1 comment:

  1. woho agak panjang dan juling membaca luahan rasa ko ni nyah..ahahah ko menaip sama mcm ko bercakap..ko bercakap sama mcm emak ko bercakap wohooo takut tau kalau dengar nak ko dah start bukak mulut dia susah nak berenti tak boleh lupa masa dia call aku smapai habis bateri hp aku hahhaahah..berbalik pasal topik tu hahah kalau dah india biasa la tapi kan kesian la keling tu hahhah mesti dia bengap kan ...nak cuti birthday tapi sebut MC gila ke hape hahahahah...lain kali ajar la dia buat MC mcm ko dulu guna photoshop hahhaahha gila lah ...ko tak nak plak citer org yg bukan keling tapi putar mcm keling hahahah ( tuuuuuuuuuut ko tau kan sape ? pokok merah ! hahhaahah)

    ReplyDelete