Saturday, August 8, 2009

Alaaa..ciannye anak mak...

Dah beberapa hari ni anak aku tak sihat... selsema sedang menyerang die. Sblom ni aku prasan die sibuk duk gosok2 hidung die dan tak henti terbersin.. aku lihat ada cecair sedang kluar dr hidung die.. Ah sudah!...anak aku kena selsema... aku mule risau takut2 terkena dengan virus yang semakin menular skang... aku risau akan jangkitan ini akan berlaku pada anak aku.. dengan segera aku dan hubby aku bwk die ke klinik.. alhamdulillah anak aku cume kena selsema biasa je.. bukan virus itu.. (ya allah mintak2 ko jauhkan la penyakit ini dari anak kami... amin)

Die dpt ubat selsema sahaja tp aku pelik doktor tidak memberi antibiotik pada die. Mlm aku kelmarin aku beri die ubat... die kerap tido mungkin akibat ubat selsema itu tp die tidak lena tido... sian die.. sudah beberapa ari die tido tak lena... Selalu, harith tak penah bangun tido pada waktu malam. Bila dah kena selsema ni pukul 2am je mesti die bangun... menangis2, mungkin akibat selsema membuatkan die tak lena utk tido. Aku n hubby aku puas pujuk die.. kesian kami tgk die.. kami seolah dpt rasa bagaimana susahnye nak tido bile selsema makin teruk dan tekak makin sakit. Harith byk kali batuk2.. aku tidak senang lihat die yg tido meniarap sambil menangis.. bila aku angkat die dukung dia.. alahai sayu aku tgk die.. muke die merah dan bad mood. Bile hubby aku bg ubat utk tenangkan die.. baru die dpt tido semula.. tp seperti biasa bangun dan tido semula.

Esok paginya aku tgk keadaan die makin tak selesa.. selsema die makin kluar.. seolah nak je aku suruh harith hembus hingus die.. tp die belom reti plak. Adoi.. camne aku nk buat.. pagi tu aku bergegas nak ke kerja.."alamak lambat lagi aku ni.. ni gara2 teman harith tak tido...sian anak aku". Aku pesan hubby aku utk bawak die ke klinik semula supaya die diberi ubat sakit tekak dan batuk.. sian plak aku tgk die tersedak2 ngan air liur die.. haihh.. kerisauan aku makin tak tenteram bile aku di tempat kerja. Aku msg laki aku mengingatkan die bwk harith ke klinik.

So, kelmarin harith dpt ubat selsema bg die tido lena dan juga ubat batuk serta ubat titis hidung die supaya idung die tak tersumbat.. haih!!... mlm smlm die meragam lagi kali ni lebih teruk... aku cuba tukar lampin die pujuk die... dan akhirnya die tido dengan kerap terjaga beberapa kali hingga aku lupa nk set alarm utk kejutkan laki aku pergi keje.. skali bangun pagi tgk da kul 8.30am da.. anak aku da bangun sambil merengek kelaparan nk susu. Laki aku plak "membongkang" (sori ayat n9..da biasa gune..hehe) trus aku kejutkan die pergi keje.. aku menyiapkan harith susu... tgk keadaan die semakin ok... die da bole beri senyuman pada aku... kalu tak dalam few days ni bad mood.. agah die pun susah nk senyum... sian harith...

"ya allah, ko sembuhkan la penyakit anak aku ini.. sudah kami usahakan utk menyediakan segala untuk dia agar die sembuh... hanya padamu la kami berdoa agar die sembuh seperti sedia kala...ceria selalu...amin"

sblom aku nk pegi keje.. aku hantar kerumah mak aku.. die sudah bole ketawa dan senyum seperti biasa... tenang juga hati aku melihat die kembali aktif utk bermain... alhamdulillah...syukur... harith tak meragam lagi... sayangggg anak makk!!... muaaahhh!

4 comments:

  1. adui....micky selsema...jal bawak pi klinik cepat....kesian micky...ni pun buat aku tak tenang tido gak nie!!!

    ReplyDelete
  2. dah bawak da fahmi... dah dua kali jal bawak die gi klinik..

    hari ini alhamdulillah die da kembali sihat... da bole tido ngan lena smlm... hihi

    ReplyDelete
  3. bukan jal la yang..ijal atau pejal..nk lg best panggil keanu reeves.

    ReplyDelete
  4. yer jal...jgn lmbat2 bawak anak tuh yer jal..

    sian harith...kita yg dah beso tua bangka nih pon kalo selsema tensen dan sawan..inikan budak kecik..sian....

    ReplyDelete