Saturday, January 29, 2011

Harith 1st Day @ ALIMkids Playgroup

Bangun pagi 8am, dengan semangatnya aku bersiap2 utk menyiapkan si budak kecik ni bagi hari pertama harith ke class ALIMkids.... nak kejutkan dia punya la payah.. harith selalu bangun tido tak pernah bangun awal2.. selalunya pukul 10am dia dah bangun.,. but this time nak pegi class punya pasal.. dia kena bangun awal. Hehehe.. 

So, kami dah bersiap utk keluar rumah dalam pukul 9am utk ke bandar kinrara. Kami sampai ke ALIMkids dalam pukul 9.45am la camtu. 1st reaction harith blom masuk, dia dah bantai nangis2. Puas juga kami nak pujuk dia. Sampai ada satu assistant teacher tu tanye kenapa menangis..Adoi... aku dah pening mcm mana nak bagi dia masuk ALIMkids place. Apa lagi aku angkat dia masuk dalam.. terus dia senyap.. nak tau kenapa dia senyap.. coz dia dah nampak benda tarikkan pada dia iaitu instrument muzik.. guitar, bongo n etc... Then, datang la satu gurls ngan ibu dia..aku rasa dia da masuk class for 2nd time and she looks so excited bile sampai tmpt tu dan terus masuk class. I wish harith mcm tu jugak for nxt class dia nnt.

Lepas tu, aku bawak harith masuk class meet teacher effa tu. Biasa la sessi suai kenal dgn anak2 dan parents. That's cool... hehe. Harith 1st masuk je class dia dah excited.. terlompat sana terlompat sini.. sampai gurls tadi pun suke tgk harith mcm nak join sama.. lama gak menunggu yg the others sampai.. Teacher tu interview aku bout harith.. apa yg dia dah peka dari segi percakapan, interest yg harith biasa buat. Aku bitau la teacher tu, harith masih blom reti bercakap cume a few words yg dia biasa sebut.. yg lain2 dia tak pandai lagi. Harith suka music pantang ada music he will dance. 

The others pun sampai dalam 4-5 kids la yg ada dlm class tu.. then teacher effa said, "kite start dulu sambil waiting yg lain2 dtg. So we start with doa belajar ye"... and i was impressed! becoz, starting teacher dah ajar utk berdoa. Doa mulakan belajar. Walaupun harith kurang berikan didikan bout this.. i'm sure after he follow every week... insyallah harith pun bole follow like them. Dan after baca doa, teacher tu ckp "ok kids, today we gonna start with gud morning song, are u ready... " bile je lagu tu start.. harith tibe2 jadik berubah mood and not focus what teacher effa doing. adoiyai.. die bole main2 kt blkg tu. Tapi aku tak rasa frust, becos maybe ini 1st time bg dia dan i dont wanna push harith so much. Harith baru 2 tahun. And blom tau erti benda2 macam ni. So, aku let go je apa yg dia buat.

Dan selepas itu dia dah menunjukkan karakter yg kurang selesa.. he gonna start crying, mad, moody tak bertempat... Lagi2 bile teacher effa tu nak baca buku cerita.. dia langsung tak endah. Hurmm, aku dah pening dah. Lagi2 plak laki aku bole plak ngintai kat pintu tu. Harith nampak ayah dia.. apa lagi, sibuk nk bukak pintu nak kuar dr class tu. Haiyaaa!... aku panggil laki aku masuk suh dia join sama.. coz maybe harith more comfortable if his dad ada dlm tu skali. Tapi... tekaan aku salah.. makin menjadi2 budak ni mengamuk. Aku tgk kids yg lain tu excited tgk teacher tu nyanyi, dance, bacakan buku ... tp harith langsung tak endah. Aku bertanya pada diri sendiri "adakah harith not ready for this?"... 

So, sampai la satu part iaitu Teacher effa buat satu game.. di panggil PARACHUTE GAME. Aku dah bajet, harith mesti suke game macam ni dan tekaan aku tepat sekali. Lagu dimainkan dan permainan pun bermula.. apa lagi.. harith start jumping around with those kids.. and yg paling tak tahan... die bole bantai gelak kuat2 kat tepi sudut tu sambil watching the others playing around. Teacher tu pun sampai takleh nak focus dia bercakap sbb dgr harith ketawa dgn kuat.. hahaha.. aku pun sendiri gelak tgk dia. Kelako btul la harith ni.

For last session iaitu Arts. Teacher effa tu bg la kayu yg dilekatkan kertas berbentuk Star. So teacher effa suh harith draw and designkan with his own creative.. haha but harith more creative on conteng2 pada star.. puas juga aku ajar dia suh lekat2 some color.. but he more interested with conteng2.. kah2.. takpe la.. ini hari pertama dia. So aku just tgk je la for the nxt session nnt. if ok.. then will continue sampai la abis module. 

Teacher effa ada bgtau. Kiteorg bole dtg next other week utk trial yg 2nd time.. then we see how dia punye improvement dia macam mana.. if harith ok.. then bole continue.. if not.. then kena tunggu umur harith 2yr an a half la.. see how dia punye minat utk pegi kindie... Actually, teacher effa tu ada ckp, kalu harith stayed with babysitter.. maybe dia dah biasa dgn surrounding die.. tp if he stayed with his mom, so dia a lil bit scared and tak biasa dgn situasi keadaan dgn ramai2 org. Maybe teacher effa tu betul apa yg dia ckp. Aku kena biasakan harith bergaul with his friend. Hope next trial ni dia ok. Sian plak tgk reaksi harith sampai nangis2 mcm kiteorg plak push dia suh masuk class. Haih...

p/s : ni ada video utk korang masa dia main game Parachute. Tak tahan tgk reaksi dia. serius kelaka!...

video ini di ambil time harith main parachute game.. 
haha.. kelako tul!

No comments:

Post a Comment