Tuesday, January 25, 2011

KEPOH ke KEPOCHI?

Aku tak tau la kenapa ada org yang suka cerita yang tak sepatutnya di ada2kan..sedangkan kawan2 aku semua bahagia di samping suami tersayang.... hurmmm???

Ok kenapa aku tanye mcm ni. Cerita nye bermula dalam beberapa hari yang lepas. Aku ni skang jenis suka berjaga dari pagi buta kdg2 sampai kol 4am baru aku nak tido. So sedang asyik aku bermain game dalam FB. Tibe2 kluar window kecil terpampang kat bawah. Aku tgk, hurm apa hal plak la kawan aku ni duk ajak chatting. Ok fine aku layan kan je la, sbb dak schoolmate aku kan. So saja je la aku layan kan die.

Mula2 kiteorg chatting borak2 pasal cikgu seni aku yang dah bersara then dak2 schoolmate aku ada buat jamuan.. takde plak nak inform kiteorg.. kalu tau bole aku join sekaki. Ok, back to the story, alih2 Dia tukar topik cerita, dia nak tanye aku sesuatu. Aku menantikan soalan nye sbb aku menganggapkan maybe dia nak tanye soalan yang boleh aku jawab. Alih2 dia tanya soalan yang ada related pasal rumah tangga kawan2 rapat aku masa sekolah2 dulu. Bole plak dia ckp.. haih ja, aku pelik la kawan2 kite ni ramai yang ada masalah rumahtangga.... errrr??? hello? rumahtangga? eh beb, selama la aku kawan ngan teman rapat aku yg dr school sampai la dorang kawin ni, aku tak penah nak sibuk2 jaga tepi kain kawan2 skolah aku lagi2 teman rapat aku plak nak tau hal rumah tangga dorang. Bagi aku this is privacy.. rahsia.. if dorang ada masalah pun, tak mungkin dorang nak cerita semua privacy dorang kat aku. And mcm la aku kemaruk benor nak tau pasal hal rumahtangga dorang.

Cerita dia makin rancak dan buatkan aku terkejut besar dgn story2 dia. Dalam fikiran aku, kenapa dia lebih arif dan tahu selok belok rumahtangga kawan baik aku sendiri? hurmm even though kawan baik aku pun tak pernah cerita kat aku pasal satu titik pun hal rumahtangga dorang... melainkan cerita2 brapa org anak, anak dah brapa tahun besar semua.. itu kebanyakan sudah jadi lali bg aku dgn soalan dan cerita2 mereka. Tapi DIA yang lagi arif dan tahu hal sebenar malah dah menganggap kan kawan aku tu sudah bercerai?? nauzubillah... Aku tersentap juga depan laptop membaca setiap perkataan yang kuar dari chatting box FB mengenai hal rumahtangga kawan aku.

Aku ckp pada DIA, aku rasa if dorang ada masalah rumahtangga pun, mereka takkan sampai ke tahap itu (Bercerai). Maybe ada betulnya mereka bergaduh dgn suami tapi bukan perkara besar, maybe sebesar semut je masalah mereka tapi who knows itu asam garam rumah tangga. Aku sendiri akui aku juga ada salah faham dgn suami aku tapi kiteorg tak pernah terfikir ke tahap itu (nauzubillah... mintak2 dijauhkan). Kami masih memerlukan each others. Sedangkan lidah lagi tergigit ini kan suami isteri.

DIA semakin rancak berbual dgn aku, tp keadaan aku waktu itu kurang selesa dan bermacam2 fikiran aku duk bertanyakan apakah maksud DIA sampai abih dia jaja cerita yang kurang enak. Haih.. manusia...manusia... mcm2 hal!..

Tapi selepas mendengar cerita itu, aku bgtau pada dia. Kita ni tak salah menjadi kawan utk mendengar luahan masalah dan menasihati kawan kita JIKA dia memerlukan khidmat nasihat dari kita. Tapi jangan la kita sbg pendengar ataupun sekadar tempat mengadu menjadi seorang yang KEPOH atau lebih senang di gelar KEPOCHI cerita2 mereka pada org lain. Jika cerita itu tidak benar dan kau sendiri menganggap kawan2 rapat
aku dan schoolmate kita semua hampir nak bercerai.. dan ko menambah2 segala ingredient dalam cerita ini, bole dikatakan 5% je cerita betul dan 95% cerita tak betul... itu kurang baik namanye..

Ko plak mcm mana?? tak pernah gak kiteorg dgr story ko pasal bini & anak2 ko? Langsung juga ko tak pernah mention pasal dorang kat kami. Dalam FB tu juga ko tak langsung letak foto2 pasal family ko. Ternyata ko lagi bersembunyi sesuatu yang membuatkan kiteorg ni musykil pasal ko?... TAPI ADA KE AKU KESAH WEH!!

Buat kawan schoolmate aku, sudah2 la tu ko jaja cite benda2 ngarut especially hal rumahtangga org. Nasib la aku tak termakan cerita ko, sbb aku lebih rela tanya pada kawan rapat aku utk mendapatkan cerita ini sahih ke tak, dan lebih elok dgr dari tuan empunya badan dr dgr pihak ketiga. Aku cuma risau ko akan jaja plak cerita pasal aku dan rumahtangga aku kat schoolmate kite yang lain. Iskh... mintak2 la di jauhkan. Bawak2 la insaf, bertaubat la.. dosa besar kalu ko memfitnah rakan2 islam kita dgn mengaibkan cerita2 yang tak sepatutnya. Lagi2 hal org yang sedang membina masjid dan menambahkn zuriat. Nauzubillah.... Allah lagi maha mengetahui. AMIN...

No comments:

Post a Comment