Tuesday, April 5, 2011

Masak lomak cili api.. hehe




Ari jumaat lepas aku masak utk dinner mlm tu. Aku masak lemak cili api ayam, bersama2 sayur buncis goreng dan keropok ikan masa aku beli kat chendering, T'ganu aritu. Rasa cam tak caya.. teringat zaman bujang2 dulu puas juga aku pikir macam mana la nak masak lemak ni.. tgk mak aku buat dgn kuah pekat.. rasa yg pedas.. especially masak lauk ayam kan.. adeh meleleh tgk mak aku buat kan... hingga menjadi fave aku sepanjang idup aku dgn masakan mak aku ni.

So, since dah kawin ni, byk juga aku pelajari masakan2 yg dulu nya takde la seterer mana aku masak kan.. setakat lepas asam pedas je ngan masak sambal.. so bab2 masak kari, masak lemak, masak rendang ni semua aku tak pass lagi. Then memandangkan laki aku ni kuat makan sambal, asam pedas ni.. so aku tak hairan la.. laki aku ni tak cerewet bab makan. Kalau bole, die lagi suka makan di rumah. Tapi masa aku keje kat Tesco dulu, aku rasa masa aku sgt la terhad, lagi2 bile keje shif.. so, hari2 la aku tak sempat nk masak.. bole di katakan kerap juga aku beli kat luar.

Jadi, sejak itu aku rasa sgt la rugi byk berbelanja di luar. Lagi2 kalu family mertua aku dtg. Kesian tgk dorang tak dpt nak merasa aku masak. Kdg2 sampai mak mertua aku plak yg masak kat umah aku. Malu gile. Nasib mak mertua aku ni tak cerewet, faham situasi aku. Segan pun ada bila jd menantu jrg masak kat umah. 

Since aku dah berhenti keje, jadi surirumah sepenuh masa, aku kerap memasak di rumah. Bermacam2 lauk pauk aku masak. Dan alhamdulillah, sedikit demi sedikit perubahan masakan aku semakin bagus. Laki aku pun sentiasa puji je masakan aku kan.. cewaahh kembang kejap aku! hahaha.. tp utk die jugakkan.. die jugak nak telan.. hehehe..

p/s : cik jamy, ekau sondiri dah ponah ghaso masakkan lomak den ni kan.. kebetulan aritu den pertamo kali masak lomak tu.. podeh melampau.. tak tau la camno ekau ghaso terbaka lak lidah ekau tu.. hehehe...

2 comments:

  1. ekauuuu sajoooooo huploadddddddd gambar makannnn laie kan... iskkk! sobarrr yo lahhhh!

    ReplyDelete
  2. hahaha.. den upload nk tunjuk kemahiran den momasak yo.. yg ekau lobih2 lak emosi napo.. hahaha... den nk nunjuk skill den momasak haa.. dr tak terer jadik terer masak lomak ni.. hahahaha

    sori la buek ekau kelaparan.. hahaha

    ReplyDelete